Pasvalio Svalios progimnazijos mes, maironiečiai, rugsėjo 24-ąją išsiruošėme į Raseinius. Tradicinė rugsėjo kelionė žadėjo daug: aplankyti Tytuvėnų bažnyčią – vienuolyną, pasimelsti Šiluvoje, susipažinti su Raseinių istorija, apsilankyti Marcelijaus Martinaičio viešojoje bibliotekoje, sužinoti, kur yra Kukutis, Maironio parke pakrikštyti naujus Maironiečių organizacijos narius.

Išvažiuojančius Pasvalys išlydėjo su saule, o Žemaitija pasitiko žema tamsių debesų uždanga ir dažnai purškiančiu lietumi. Bet niūroką dieną džiugino daug geltonos spalvos pakelėse, todėl nuotaikos nesikeitė.

Po pusantros valandos išvydome bažnyčių bokštus ir netrukome sustoti prie Tytuvėnų vienuolyno, ypatingo ir išskirtinio XVII-XVIII amžiaus architektūros pastato. Mus pasitikusi gidė papasakojo vienuolyno istoriją, aprodė čia gyvenusių vienuolių celes, šventųjų laiptų koplyčią, Švn. Dievo Motinos su Kūdikiu paveikslą, uždarus kiemelius, kuriuose seniau melstasi, o dabar vyksta įdomių susitikimų, koncertų. Paskutinė ypatinga patalpa vienuolyne buvo svetainė arba valgomasis – didžiulė salė, kurioje net lubos kitokios nei visame vienuolyne, didžiulė koklinė krosnis... Maironiečiams Tytuvėnų vienuolynas paliko neišdildomą įspūdį – susimąstymą apie tikėjimą, tarnystę, pasiaukojimą, nepaprastą architektūros grožį, išskirtinius meno kūrinius.

Nuvažiavę per 7 kilometrus, sustojome Šiluvoje. Pasimeldę švenčiausios Mergelės Marijos Gimimo bazilikoje, altoriaus akmenyje maironiečiai surado šventąją pėdutę, todėl dar karščiau tikėjo ir meldėsi, prašydami Dievo malonių...

Iš Šiluvos keliaudami į Raseinius pakelėse matėme daugybę tikėjimo ženklų – Rūpintojėlių, kryžių. Šis Kryžių kelio projektas pradėtas įgyvendinti 2012 metais ir buvo skirtas Žemaitijos krikšto 600 metų jubiliejui švenčiamam 2013 m. paminėti. Visą rugpjūčio mėnesį 12 žinomų medžio drožėjų iš Raseinių, Vilniaus, Kauno, Šiaulių, Prienų, Jurbarko ir Elektrėnų iš ąžuolo skobė kryžius ir koplytstulpius. Plenero metu buvo iš viso išdrožta per tris dešimtis ąžuolinių skulptūrų. Jos visos buvo pastatytos 18 kilometrų ruože tarp Raseinių ir Šiluvos. Toks Kryžių kelias atsirado pirmasis Lietuvoje.

Raseiniuose mus pasitikusi gidė palydėjo į skverą, kuriame laukė Kukutis – poeto Marcelijaus Martinaičio, kurio 85-asis jubiliejus šiemet minimas, sukurtas personažas. Šalia Kukučio, ant pastato sienos nupiešti serbentai, simbolizuojantys poeto gimtąjį Paserbentį.

Marcelijaus Martinaičio viešojoje bibliotekoje maironiečiai apsilankė poeto atminimui skirtame kambaryje, apžiūrėjo bibliotekai dovanotus daiktus: rašomąją mašinėlę, tautinių juostų, margučių, daugybę knygų... Bibliotekos vedėja maironiečius, dar nesimokiusiems M.Martinaičio, nustebino pasakydama, jog visi poetą pažįstame. Kaip? Juk dažnai girdime dainas „Tu numegzk man, mama, kelią...“ ar „Kai sirpsta vyšnios Suvalkijoj...“. Šios neprarandančios populiarumo dainos ir yra poeto Marcelijaus Martinaičio žodžiais.

Iš bibliotekos nuvykome į centrinę Raseinių aikštę, kurioje pamatėme paminklą Žemaičiui. Gidė papasakojo, kaip įspūdingas statinys - miesto simbolis, pastatytas 15-osioms Nepriklausomybės metinėms paminėti (1934 metais, skulptorius Vincas Grybas). Skulptūra simbolizuoja lietuvių stiprybę ir atkaklumą kovoje už laisvę. Ant postamento stovi stiprus valstietis žemaitis, apsiavęs vyžomis, užspaudęs Žemaitijos simbolį mešką.

Apsilankėme ir prie jau nebeveikiančio Raseinių pašto. Ant jo sienų matėme baraljefų, vaizduojančių visą pašto istoriją: laiškai, spauda perduodama laivais, lėktuvais, rogėmis, dviračiais. Žymusis skulptorius J.Zikaras ant vienos pašto sienos sukūrė Eifelį, Paryžiaus simbolį.

Rudens nešaltas lietutis atlydėjo maironiečius į Maironio parką. Šalia jo pastatyta švenčiausios Trejybės cerkvė, turinti apžvalgos bokštą. Deja, į bokštą negalėjome kilti, bet apžiūrėjome stačiatikių maldos namus, kuriuose dabar meldžiasi ir pravoslavai ir evangelikai liuteronai. Sužavėjo cerkvės puošyba ir paprastumas.

Maironio parke pastatytas 2012 metais pastatyta skulptūra poetui, kunigui, teologijos daktarui. Čia, prie Maironio paminklo, ir pakrikštijome naujuosius Maironiečių organizacijos narius. Jie prisiekė būti aktyvūs ir veiklūs, išlaikė vyresniųjų sugalvotus išbandymus ir tapo pilnateisiais maironiečiais.

Atsisveikindami su Raseiniais, kiekvienas palietėme Maironio parke 2015 metais pastatytos skulptūros „Lūšis“ pėdutę, prieš tai sugalvoję norą ir tikėdami jo išsipildymo.

Smagi buvo kelionė, finansuota tęstinio Maironiečių organizacijos projekto „Keliaujame Lietuvos rašytojų, poetų gyvenimo ir kūrybos takais“. Dėkojame Pasvalio rajono savivaldybės Jaunimo reikalų tarybai, skyrusiai lėšų, už galimybę pažinti Lietuvos kultūros paveldą.